De eerste maand zit er op

Alles wat ons in Nederland hield ligt inmiddels achter ons en dus zitten we in .... Nederland. Weliswaar in Limburg maar dat is nog steeds Nederland (it was the last time we checked). Maar dit ging daar aan vooraf.

Eerst maar eens het Pinkpop weekend, waar we zo lang naar uit hadden gekeken. Dit jaar met de offspring van de familie Guljé (Eugenie/Stijn met 3 kids + 2 aanhang, Jurriaan/Heidi met 3 kids en Mirriam/Aart met 2 kids). En uiteraard kwamen we op Pinkpop traditioneel nog een stuk of wat bekenden tegen. Men ging er natuurlijk vanuit dat wij wel met de camper ergens op de camping zouden staan, maar we hadden al een hotel geboekt vlakbij in Heerlen dus daar hebben we lekker gebruik van gemaakt. Maar... omdat wij natuurlijk de een van de weinigen waren die verder geen verplichtingen hadden op de donderdag mochten wij als een soort vooruitgeschoven troepen alvast de tenten gaan opzetten voor de jeugd die wel op de camping zouden verblijven. Een klein detail, het hotel was pas geboekt voor de vrijdag en we stonden op donderdag al tenten op te zetten. Waar slaap je dan donderdagnacht? Dan maar in de tent, en meteen maar de gelegenheid aangegrepen om tezamen met eigen dochter en spijbelende tienernichtjes de Silent Disco op het campingterrein onveilig te maken. En later op de avond arriveerden ook zoon Youri en Anna vanuit Genève. Een mooie kick-off van een mooi weekend. Pinkpop was verder helemaal prima. Het weer zat helemaal mee en echt heel leuk en uniek om met zo'n grote groep van nichtjes, neef, aanhang, ooms, tantes, zwagers, broer, zussen, vaders en moeders dit een keer zo op deze wijze te doen. Er staan een paar fotootjes op Instagram en misschien een of twee op deze site onder het kopje 'Pictures'.

Na Pinkpop moest Eugenie haar stages nog afronden en haar laatste praktijklessen volgen voor de opleiding tot Kynologisch Instructeur (Honden & Eigenaren trainer). De stages waren in Aalsmeer, de praktijklessen in Lelystad dus waar ga je dan staan met je camper. Eerst maar eens in Lelystad. Dat klinkt erger dan het is. We stonden op een prima plek en het was verder ook nog wel een geografisch tactische locatie. De praktijkles was bijna om de hoek (10 min fietsen) en omdat we a) onze gewone auto nog meehadden en b) we nog naar Guns N' Roses in Groningen moesten en dus nog stage gelopen moest worden in Aalsmeer zaten we lekker in het midden (en met de auto dus alles goed te bereiken).

Beetje een luxe, zo'n auto erbij, maar het kwam wel even lekker uit. Omdat we op dè dag niet echt veel andere verplichtingen hadden konden we tijdig naar Groningen (voor het Guns N' Roses concert dus) en alles regelen voor de dochters die ook zouden komen (vaders had kaartje betaald toen ie nog een baan had). Dus, auto lekker dichtbij kunnen parkeren, locker gehuurd voor de dames omdat ze of rechtstreeks uit de collegebanken kwamen en dus de tas ergens kwijt moest, of in de trein de laatste hand aan de scriptie hadden gelegd en dus de laptop ook nog ergens kwijt moesten. Best handig zulke ouders die verder geen r**t te doen hebben. Long story short, concert was fantastisch en een mooi toetje na het festivalweekend. Dochter 1 had overigens gevraagd of ze met ons mee terug kon rijden naar Lelystad en daar kon blijven slapen. We hadden de tent al voor haar opgezet op het terrein dus dat was geen probleem en de volgende ochtend hebben we - als een soort van afscheid - gezellig met z'n drieën ontbeten. Dat ging eigenlijk best makkelijk zo. Dus als de kinderen om de een of andere reden behoefte hebben aan hun ouders, is dat dus geen enkel probleem, ook logistiek niet. Vinden de ouders ook wel heel fijn om te weten en te ervaren dat het so easy kan zijn.

Lelystad is leuk, maar op een gegeven moment wil je toch wat anders (anders waren we er wel gaan wonen, toch). Op zoek naar weer een geografisch tactische locatie kwamen we uit in Wilnis. Prachtige camping/camperplaats/zorgboerderij in Wilnis. Op gepaste (fiets)afstand van Aalsmeer (voor de stage), Lelystad (nog 1 praktijkles, maar we hebben de auto nog) en Baambrugge, waar het jaarlijkse Boerenrugby toernooi weer gehouden werd. Daar zijn we toch maar even langs gewipt om even bij te kletsen met de (ex-)dorpsgenoten.

De camping in Wilnis was echt fantastisch en we noemen het zelf inmiddels 'Duckstad'. Na een eerste fikse regenbui waardoor er sprake was van fikse plasvorming voor onze camper, kregen we bezoek van een moedereend met 6 kleine, donzige eendjes. Die bleven de dagen erna gezellig regelmatig langskomen. De 6 eendjes waren er op een gegeven moment wel 5. We hopen dat eendje nummer 6 ons niet aardig vond en niet meer op bezoek wilde komen ('moeten we nu alweer langs die menssen?') maar we vermoeden een vermissing, een fataal ongeluk of een afrekening in het criminele circuit van Duckstad.

Verder hadden we ook een muskuseend als gast aan tafel (aan, niet op) en bezoek van een paar ordinaire huis, tuin en keuken eenden.

Na de kritiek van dochterlief dat we alleen maar foto's en video's van eenden op instagram aan het posten waren, werd het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe plek. Het idee en plan was en is nog steeds op bezoek bij zoonlief die stage loopt bij CERN in Genève, maar de dochters wilden nog 1x een avond langskomen, nu als echt voorlopig definitief afscheid. Dat verzoek konden we natuurlijk niet weigeren dus maar verkast naar Harmelen, vlakbij Woerden (nog niet echt afscheid genomen van het eendenthema), want dat ligt dan weer mooi tussen Leiden (dochter 1) en Utrecht (dochter 2). Lekker geborreld en gegeten en daarna een emotioneel echt voorlopig definitief afscheid. De dochter(s) mochten de auto ook meenemen, dus daar verdween een stukje luxe aan de horizon.

En nu dus op naar Zwitserland, maar de agenda's van zoon en ouders zijn nog niet echt helemaal op elkaar aangesloten dus we weten eigenlijk nog niet goed wat een goed moment is om daar te zijn. Maar omdat we toch wel richting buitenland willen zijn we richting Landgraaf (Limburg) getrokken. En meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om in Duitsland goedkoop - althans goedkoper - te tanken. Daar stonden we wel in een file van 12 auto's met een Nederlands nummerbord, maar het was het financieel wel waard en we zijn al in het buitenland geweest :).

Maar goed, Landgraaf dus, ook eigenlijk wel een beetje met het idee dat we volgend jaar misschien toch wel weer Pinkpop willen doen. En deze camping/camperplaats ligt op 15min fietsen daarvan en opent elk jaar haar deuren voor PIC's (Pinkpopgangers in Campers). Dat wilden we wel even checken en alvast een heel klein beetje voormasseren. Dat is denk ik wel gelukt.

De conclusie na de eerste maand camper: - voorlopig nog helemaal goed. Hebben inmiddels praktijkervaring met lozen afvalwater, legen chemisch toilet (alleen nog nr.1, nr. 2 probably soon to come) en wat heel prettig is om te merken dat we met ons zonnepaneel redelijk zelfvoorzienend zijn qua stroom.  Dat geeft de burger wel moed als we straks gaan wildkamperen in Scandinavië of zo. Laptop, mobiel, drone-batterijen en video en fotoapparaten kunnen we allemaal opladen via USB/12 volt dashboardaansluiting (in normaal Nederlands via de auto sigarettenaansteker). Het enig wat nog niet gelukt is , is de elektrische tandenborstel op die manier op te laden. Daar zijn wel dingetjes voor, maar zijn vaak uitverkocht cq niet op voorraad. Dus als iemand er eentje weet of heeft, dan houden we ons aanbevolen. Dan zijn we echte Robinsons geworden. Over Robinsons gesproken en als ervaringsdeskundige (Eugenie 😀), hebben we nog wat tips voor degene die gebruik maken van douches op een camping.
 1. Neem een handdoek mee.
 2. Als 1) niet gelukt is, kijk of er in het sanitairgebouw papieren handdoekjes zijn.
 3. Als men je in je blootje papieren handdoekjes ziet scoren, doe alsof dit de normaalste zaak van de wereld is.
4. Bij gebruik handdoekjes, deppen en niet vegen (je krijgt de papierresten anders echt niet meer weg)